E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg och en viktig del i ett företags marknadsföring online. Med hjälp av nyhetsbrev och andra mailutskick har du stora möjligheter att kunna nå ut till nuvarande och blivande kunder, bygga upp ditt varumärke och öka chanserna till att de väljer ditt företag som förstahandsval. Vi tipsar dig om de 10 bästa nyhetsbrevstjänsterna för e-postmarknadsföring.

  1. Get a Newsletter
  2. MailerLite
  3. GetResponse
  4. Mailchimp
  5. Minutemailer
  6. Paloma
  7. AWeber
  8. Benchmark
  9. Brevo
  10. Constant Contact

Tjänster för e-postmarknadsföring

Marknadsföring via e-post är ett billigt sätt att marknadsföra sig på och du når enkelt kunderna som redan har visat intresse för ditt företag. Genom att använda rätt verktyg för marknadsföringen går det snabbt och med bra statistikmöjligheter i tjänsten är det enkelt att mäta dina resultat. Du behöver också en anpassad tjänst för e-postmarknadsföring för att smidigt och effektivt bygga din e-postlista.

Det finns väldigt många nyhetsbrevstjänster både svenska och utländska som är både användbara, effektfulla och prisvärda. Många av dessa tjänster är också ganska frikostiga med sina gratisversioner. Vi ska här presentera de 10 bästa tjänsterna för dig.

Get a Newsletter

Vi börjar med den svenska tjänsten Get a Newsletter. Verktyget passar dig som vill ha något enkelt att komma igång med. För de allra flesta som testar denna svenska tjänst blir detta verktyg fullt tillräckligt även om företaget växer.

Tjänsten är både enkelt och ett mycket prisvärt verktyg. Tjänsten är gratis upp till max 500 mailutskick i månaden för max 100 kontakter. Därefter börjar det kosta pengar men det är ändå en billig tjänst som därför passar bra för startups och småföretagare. Med den här tjänsten får du bland annat:

GetaNewsletter

 

MailerLite

En populär utländsk tjänst är verktyget MailerLite, en stor konkurrent till populära Mailchimp som vi nämner längre ner i listan. Detta verktyg är något enklare i förhållande till Mailchimp vilket kan vara intressant för dig som vill testa något enklare. Företaget har satsat på ett stilrent gränssnitt och en bra användarupplevelse. Även MailerLite erbjuder ett stort antal integrationer och funktioner. Vad som skiljer de olika tjänsterna åt är att med gratisversionen i MailerLite har du möjligheter till automationer. MailerLite är gratis ända upp till max 1 000 kontakter med 12 000 mailutskick i månaden. Med den här tjänsten får du bland annat:

Mailerlite

 

GetResponse

GetResponse är en utländsk tjänst som förutom nyhetsbrev och mailutskick även erbjuder webbinar och många fler andra funktioner. När du ska skapa dina utskick finns det massor av gratis bilder att välja bland och färdiga mallar. Tjänsten erbjuds gratis med begränsade funktioner. 

Med den här tjänsten får du bland annat:

GetResponse

 

Mailchimp

Mailchimp är en mycket populär utländsk tjänst som passar dig som behöver många och avancerade funktioner. Verktyget kan upplevas som svårt att starta med för en ovan då där finns mycket att sätta sig in i. För den som har behov av många integrationer så har Mailchimp hundratals kopplingar till andra system att välja på. Hittar du inte din integration i något annan tjänst bör du hitta den här – om den finns hos någon alls. Även detta verktyg går att använda gratis till en viss gräns. Med detta verktygen har du dessa möjligheter:

Mailchimp

 

Minutemailer

Ytterligare en bra svensk tjänst är Minutemailer där du snabbt och enkelt kan skapa snygga nyhetsbrev och andra mailutskick. De erbjuder en gratisversion med ett begränsat antal utskick – 2 000 stycken. 

Med den här tjänsten får du bland annat:

Minutemailer

 

Paloma

Vårt sista tips för en svensk tjänst blir verktyget Paloma. Tjänsten passar dig som också är i behov av funktioner för både biljettförsäljning och anmälningssidor till evenemang. Även detta verktyg går att använda gratis till en viss gräns och just nu är det gratis ända upp till 100 mailutskick i månaden. Med detta verktygen har du dessa möjligheter:

Paloma

 

AWeber

Den utländska tjänsten AWeber som har funnits under lång tid men har ändå hängt med i utvecklingen och erbjuder en modern tjänst som med fördel passar exempelvis mindre och medelstora företag. Verktyget har gott om integrationer vilket ger långt fler möjligheter. Med detta verktygen har du dessa möjligheter:

AWeber

 

Benchmark

Ett enkelt verktyg är den utländska tjänsten Benchmark. För att enkelt kunna komma igång har du tillgång till ett antal instruktionsvideos. Vill du köra gratis kan du skicka ett begränsat antal mailutskick (3 500 stycken) i månaden till max 500 kontakter. Med detta verktygen har du dessa möjligheter:

Benchmark

 

Brevo (tidigare Sendinblue)

Ett verktyg med många användbara funktioner är Brevo, tidigare Sendinblue. Brevo erbjuder en del avancerade funktioner med bland annat marknadsföringskampanjer med SMS vilket är ganska unikt bland de olika tjänsterna. Verktyget Brevo är gratis upp till 300 mailutskick om dagen. Med den här tjänsten får du bland annat:

Brevo

 

Constant Contact

Slutligen vill vi presentera Constant Contact där du kan välja bland många färdiga mallar. Tjänsten erbjuder många integrationer men en del av dessa kostar extra. Verktyget är gratis i 14 dagar och med detta verktygen har du dessa möjligheter:

Constant Contact

Dags att välja tjänst för e-postmarknadsföring

Nu har vi presenterat hela tio riktigt bra förslag på tjänster för e-postmarknadsföring. Fundera på vilka behov du har i ditt företag och se vilket av dessa verktyg som bäst överensstämmer med dina behov. Som sagt är alla dessa tjänster till viss del gratis men tänk på att kanske inte alla funktioner finns med i gratisversionerna.

Fundera också på hur du tror att ditt företag kommer att utvecklas inom en tidsperiod och om du kommer att behöva fler avancerade funktioner. De allra flesta verktygen har bra möjligheter att importera färdiga e-postlistor vilket gör att du kan byta om du upptäcker att tjänsten inte räcker till längre.

Frågor och svar om e-postmarknadsföring 

Är nyhetsbrev bra?

Ja, nyhetsbrev och marknadsföring via e-post är viktiga verktyg för företag. Mailutskick är ett effektivt sätt att nå både nuvarande och blivande kunder med information om företaget, aktuella erbjudanden och kampanjer och annan information.

Hur skickar man ut nyhetsbrev?

Använd en tjänst för e-postmarknadsföring. I texten tipsar vi om de 10 bästa tjänsterna för nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Tjänsterna har färdiga mallar, prenumerationsformulär och WordPress plugin.

Vilken tjänst för nyhetsbrev är bäst?

I texten har vi tipsat om de 10 bästa tjänsterna för nyhetsbrev. Vi tipsar om tjänster som är lättanvända, gratis och som i olika utsträckning erbjuder färdiga mallar för nyhetsbrev och mailutskick.

När är det bäst att skicka ut nyhetsbrev?

Vanligtvis är det bäst att skicka ut nyhetsbrev i mitten av veckan: tisdag, onsdag eller torsdag. På måndagar har man ofta fullt upp med att planera veckan, på fredagar börjar man vanligtvis planera inför helgen och på lördag, söndag öppnar man vanligtvis inte sin mail lika ofta.

Hur gör man massutskick via e-post?

Använd en av de 10 tjänster vi tipsar om i texten för att enkelt skicka ut e-post till hela din kontaktlista samtidigt och automatiskt. Verktygen gör det enkelt att marknadsföra via e-post.